De forskellige opgaver er målrettet den enkelte unges kognitive niveau og intellekt samt faktiske alder, og der kan vælges imellem flere sværhedsgrader af opgaver, for at afdække bedst muligt.
Ydermere består PAS også af en persontræksanalyse, der belyser 5 indre personfaktorer: Stærkt udadvendt, moderat udadvendt, selvværd, moderat indadvendt og stærkt indadvendt. Dette er en del af en personprofil. Endelig belyses den unges sociale kompetencer samt beregning af udviklingsalder på det sociale område.
Dokumentation
Den unges opgaveløsning optages på video, der skal derfor forelægge en tilladelse. Videoen fungerer som dokumentation for de observationer, der arbejdes videre med. Der foretages en grundig analyse af observationerne med henblik på at opstille pædagogiske og didaktiske anvisninger, der ikke blot er generelle, men målrettet den enkelte unge.
Rapport med klare anvisninger
Hele PAS-undersøgelsen sammenfattes i en skriftlig rapport med informationer om den unges styrker og kompetencer samt konkrete anbefalinger i forhold til den enkeltes fremtid. Det vigtige i PAS-undersøgelsen er, at den unge og rekvirenten får indsigt i læringsstilen samt får konkrete anvisninger til, hvad der kan arbejdes videre med.
Målet er ikke, at finde det den unge kan, men de udviklingskompetencer den unge besidder!